Elsker du at rejse? I så fald drømmer du måske om at gøre din passion til din levevej. Altså at leve af at rejse. Det kan du gøre på mange måder. I disse digitale tider er der mange, der lever af at blogge om at rejse. Det er uden tvivl en udfordring, og der er mange om buddet. Men med den rette tilgang, tålmodighed og gåpåmod kan det lade sig gøre.
I det følgende finder du X gode råd om, hvordan du kan komme i gang med at leve af at blogge om rejser. Al held og lykke med projektet.
1. Find din niche
Du er – desværre – ikke den første, der har udtænkt den geniale idé, som rejseblogging nu engang er. Derfor er det allerede et etableret marked med flere store spillere og hård konkurrence. Men det betyder bestemt ikke, at det ikke også kan blive en plads til dig. Det kræver dog, at du finder en niche. Gerne et slags hul i markedet. Det kan være en specifik type rejseoplevelse eller målgruppe.
Ved at finde en niche inden for rejseområdet, kan du differentiere dig fra de øvrige rejsebloggere. Når du specialiserer, øger du også din troværdighed og bliver attraktiv for en dedikeret læserskare. Det kan åbne døren for både samarbejde og sponsorater, og de to ting er unægtelig en del af din kommende indkomst.
2. Byg en stærk online tilstedeværelse
Når du begynder en rejseblog, bliver din blog dit brand. På samme måde som en hvilken som helst anden virksomhed også er et brand. Det betyder derfor også, at det er vigtigt, at du er til stede de rette steder. Kun på den måde kan du blive set. Som rejseblogger er det vigtigt, at du er til stede online. Faktisk er en stærk online tilstedeværelse altafgørende for din succes.
Først og fremmest skal du starte med at få bygget en professionel hjemmeside. Den skal være brugervenlig, nem at navigere på og fokusere på at levere kvalitetsindhold. Derudover bør du også indtænke SEO, når du skal designe og opbygge din hjemmeside.
Foruden SEO bør du også anvende sociale medier. Med disse kan du promovere dine indlæg og interagere med dine følgere.
På både din hjemmeside, såvel som dine sociale medier, er det vigtigt med engagerende og visuelt tiltalende indhold. Her kan både dine videoer og billeder hjælpe dig med at skabe et unikt brand, der tiltrækker en større følgerskare.
3. Opbyg din læserskare
Når du gerne vil leve af at blogge om rejser, er det vigtigt med en loyal og stor læserskare. Som blogger kommer din primære indtægt nemlig ikke fra selve bloggen. Derimod kommer du til at tjene penge på annoncering og samarbejder med virksomheder. Og desto større læserskare du kan dokumentere, at du har, desto mere attraktiv bliver du over for virksomhederne.
Der findes flere metoder, som du kan anvende, når du gerne vil opbygge din læserskare. Blandt andet kan du:
▪ Svare på kommentarer
▪ Deltage i diskussioner
▪ Skabe et fællesskab på, og gennem, din blog
Derfor er det vigtigt, at du holder din rejseblog relevant. Udgiv regelmæssigt og bevar en vis kvalitet i dit indhold.
4. Gør din blog til en indtægtskilde
For at tjene penge som rejseblogger, skal du gøre din rejseblog til en indtægtskilde. Det kan du gøre på flere måder:
▪ Sponsorater med virksomheder
▪ Partnerskaber med virksomheder
▪ Annoncering
▪ Affiliate marketing
Din indtægtskilde bliver altså ikke direkte din blog. Tværtimod bør du have en blog, der er gratis at tilgå, så du kan opbygge en stor læserskare. I stedet kommer din indtjening til at være fra forskellige virksomheder, der vil annoncere på din blog – på den ene eller anden måde.
For at gøre det nemmere for virksomhederne, kan du lave en såkaldt ”Samarbejd med mig”-underside på din blog. Her kan du beskrive dine potentielle samarbejdsmuligheder. Derudover kan det også være en god idé selv at kontakte potentielle partnere.
5. Skab en professionel brandidentitet
Som nævnt bliver din blog dit brand, når du gerne vil være rejsebloggere. Ligesom ethvert andet brand bør du derfor planlægge din brandidentitet. Det inkluderer også din visuelle identitet. Helt konkret bør du beslutte dig for:
▪ Logo
▪ Farveskema
▪ Skrifttyper
Og lignende tiltag. Tilsammen vil det gøre din blog mere genkendelig og styrke din troværdighed. Derudover kan du med fordel også lave en missionserklæring. Her i kan du kommunikere din rejsefilosofi og dine værdier til dine læsere. Det vil gøre det nemmere for dem at vurdere, om din blog er noget for dem.